Burn out therapie: dit moet je weten

Burn out Therapie

Steeds meer mensen hebben te maken met een burn out. Ze hebben er zelf eentje, of ze hebben mensen in hun omgeving met een burn out kampen. Burn out therapie is dan de oplossing. Deze vorm van therapie is speciaal ontwikkeld voor mensen die een burn out hebben. Het is namelijk niet hetzelfde als bijvoorbeeld een depressie of andere mentale problemen. Een burn out is een uniek probleem dat ook zo behandeld moet worden.

Burn out Therapie

Wat is een burn out?

Het is lastig te bepalen wat een burn out precies is, omdat er zoveel verschillende vormen van zijn. Je kunt het echter het beste zo samenvatten: als je lang last hebt van stress dan kan je lijf zich niet goed herstellen van die stress. In dat geval kun je een burn out krijgen. Dat betekent eigenlijk dat je reserves op zijn, en je lichaam en geest zijn uitgeput. Vaak komt een burn out door een situatie in je werkende leven maar het kan ook met andere factoren te maken hebben, zoals een druk gezinsleven, een overlijden of iets anders. 

De symptomen van een burn out

Het kan in eerste instantie lastig zijn voor mensen om een burn out te herkennen. Er zijn echter een aantal symptomen waar je op kunt letten om toch bij jezelf of een ander deze problemen te herkennen:

  • je ervaart veel lichamelijke moeheid, ofwel een uitgeput gevoel.
  • je bent ook geestelijk moe, je kunt moeilijk je aandacht ergens bijhouden of dingen onthouden.
  • je slaapt niet goed, onrustig, kort of helemaal niet.
  • je bent snel boos of geïrriteerd.
  • je kan niet goed tegen drukke plaatsen, lawaai en harde muziek.
  • je huilt vaker dan normaal.

Als je een van deze symptomen herkent, dan kun je burn out therapie volgen. Meestal heb je echter meerdere symptomen tegelijkertijd. Het is in dat geval goed om specialistische therapie te ondergaan om de oorsprong van het probleem te vinden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *